مقاله

کدام سرویس قابلمه را برای پخت و پز انتخاب کنم؟

کدام سرویس قابلمه را برای پخت و پز انتخاب کنم؟

در این مقاله میخواهیم به بررسی انواع قابلمه ها بپردازیم تا شما  بتوانید بهترین انتخاب را نسبت به کاربرد مد نظرتان انجام دهید.پس با ما هم همراه باشید:

در مقالات پیشین به تفضیل در مورد ، سرویس های تفلون، سرامیکی و گرانیتی صحبت کردیم. در این مقاله نیز قصد داریم به طور کلی در مورد اکثر سرویس های قابلمه صحبت کنین تا چنانچه خواندن مطالب  قبلی برای شما طولانی وکسل کننده بود، با این مقاله یک دید کلی در مورد سرویس های قابلمه به دست بیاورید.

تفلون : این نوع از قابلمه در مقایسه با قابلمه های استیل، آلومینیمی و… انتخاب مطمئنی محسوب نمی‌شود چرا که  معمولا در تهیه ظروف تفلون از کادمیم استفاده می‌شود که از فلزات سنگین است. این ماده به مرور وارد غذا می‌شود و احتمال سرطان، کوتاهی قد و ضایعات پوستی را افزایش می‌دهد.و این قابلمه ها از رده خارج شده اند.

قابلمه های چدنی : قابلمه های چدن عمر بالایی دارد. این ظروف برای پخت طولانی‌ با دمای متوسط تا بالا مناسب است و چنانچه فاقد آلومینیم باشد، گزینه مناسبی برای پخت و پز محسوب می‌شود.قابلمه های چدنی به طور یکسان حرارت را پخش می‌کند و به دلیل مقاومت در برابر دمای بالا برای سرخ کردن، پختن یا حتی در فر قرار دادن بسیار مناسب است.

قابلمه های استیل : این نوع از قابلمه از همه قابلمه های دیگر بهداشتی تر است چون که زنگ نمی زند و هیچ‌ گونه واکنشی به مواد غذایی  نشان نمی‌دهد اما یک مشکل اساسی دارد؛ این که حرارت را مستقیم انتقال می‌دهد؛ یعنی وقتی یک قابلمه استیل روی حرارت قرار می گیرد، غذا سریع در آن می‌سوزد. قابلمه های استیل بیشتر برای پخت انواع خورش و غذاهای آبدار مناسب است.

 قابلمه های آلمینیومی و مسی : قابلمه های آلومینیمی برای سلامت انسان ضرر دارد. نگه داری مواد غذایی ترش اسیدی یا شور در ظروف آلومینیمی یا  طبخ غذا در این ظروف موجب خروج آلومینیم از ظرف و ورود آن به غذا می‌شود. یبوست، اختلالات گوارشی، پوکی استخوان و آلزایمر از مهم‌ترین عوارض ناشی از مصرف آلومینیم است.

قابلمه های مسی حرارت را به خوبی و به طور یکسان پخش می کند و معمولا از آن ها برای تهیه مربا استفاده می‌شود.

قابلمه های سرامیکی : قابلمه های سرامیکی جزو جدیدترین نوع ظروف آشپزخانه است  که دارای روکش های نچسب هستند و بدون هیچگونه ترکیبات مضری نسبت به خراش و خوردگی مقاومت خوبی دارند و تا زمانی‌ که کاملا سالم و بدون خراشیدگی و ساییدگی باشد، می توان با خیال راحت و بدون هیچ نگرانی از آن استفاده کرد. تنها معایب این سرویس ها این است که به مرور زمان نچسبی خود را از دست میدهند.

قابلمه های گرانیتی : در بین پوشش های نچسب، روکش گرانیت از همه بادوام تر و سخت تر است. ویژگی مهم گرانیت آن است که گرما را در خود نگه می دارد و غذا هم در آن دیرتر از سایر ظروف معمولی می سوزد. تمیز کردن گرانیت بسیار ساده است. به دلیل نچسب بودن مصرف روغن را کاهش می دهد. گرانیت ترکیبی از مزایای تفلون و سرامیک است بلکه به لحاظ ساختاری هم ادغام هر دو پوشش است. به این گونه که نخستین لایه ی داخل قابلمه گرانیتی و تابه گرانیتی، (PTFE) تفلون است و دانه های رنگی که بصورت پراکنده داخل ظرف گرانیتی دیده می شود دانه های سخت سرامیک است.

نتیجه : در نهایت باید بگوییم هر کدام از سرویس های قابلمه که وجود دارند مزایا و معایب خاص خود را دارند اما اگر شما یک سرویس برای جهیزیه و یا استفاده طولانی مدت در نظر دارید ، سرویس های سرامیکی و سرویس های گرانیتی میتوانند انتخاب بهتری نسبت به سایر سرویس ها باشند.

نکات پایانی : مراقب تنوع زیاد در سرویس قابلمه‌ها باشید:

 رنگ و طرح قابلمه در زیبایی آشپزخانه اهمیت زیادی دارد، اما بیشتر از آن، جنس قابلمه‌ها هستند که مهم است.

ظروف تفلون با وجود حرف و حدیث‌های زیادی که پشت سرشان هست، هنوز هم یکی از پر مصرف‌ترین سرویس قابلمه‌های موجود در بازار می‌باشند.

اندازه شعله و اندازه قابلمه متناسب با یکدیگر باشند.سعی کنید تا جای ممکن برای استفاده هر کدام از سرویس قابلمه‌ها ،قاشق‌های چوبی را استفاده کنید.

از قرار دادن قابلمه خالی بر روی شعله خودداری کنید.

. نکته ی دیگری شاید برایتان جالب باشد این است که: شاید شما هم شنیده ‌باشید که فروشندگان ظروف گرانیتی، بر روی این مسئله که سرویس‌های گرانیتی از سنگ گرانیت موجود در طبیعت تهیه شده‌اند،تاکیید زیادی دارند.اما این مسئله‌ای صحت ندارد. قابلمه‌های گرانیتی به لحاظ ساختاری ادغامی از دو پوشش تفلون و سرامیک هستند. یعنی نخستین لایه که مصرف کننده آن را می‌بیند دانه‌های سخت سرامیک است پس هیچ ربطی به سنگ‌های گرانیتی موجود در طبیعت ندارند. اما این مسئله چیزی از ارزش و کیفیت عالی این ظروف کم نخواهد کرد.

 سوالی نیز ممکن است برایتان پیش بیاید که، آیا شواهدی مبنی بر خطرناک بودن وسیله مورد نظر وجود دارد؟

این سوال بسیار مهم است و پاسخ آن با توجه به دیدگاه و سابقه پزشکی شما متفاوت خواهد بود. مثلا اگر به نیکل حساسیت دارید وسایل آشپزی ساخته شده از استیل ضد زنگ و مس ممکن است برای شما مناسب نباشد

با توجه به مطالبی که گفتیم به سادگی می‌توان فهمید که برای انتخاب صحیح ظروف صرفا نباید به زیبایی یا ارزان بودن ظرف توجه کرد، مشخصاتی مانند: بهداشتی بودن و سلامت ظرف، کیفیت و دوام از مهم ترین عامل برای انتخاب ظرف می‌باشند.

همچنین بخوانید…

چرا باید سرویس قابلمه بخریم ؟!

انتخاب سرویس قابلمه جهیزیه

نکات کاربردی هنگام خرید سرویس قابلمه

قابلمه گرانیتی چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

بازرگانی تیارا از اولین دریافت کنندگان نماد اعتماد الکترونیک از مرکز توسعه تجارت الکترونیک وزارت صنعت، معدن و تجارت و به عنوان برگزیده بسیاری از مراجع و نهادهای ذیربط، دارای کلیه مجوزهای رسمی مورد نیاز برای فعالیت در این حوزه است‏.همچنین، در حال حاضر بازرگانی تیارا با توجه به استقبال چشمگیر کاربران و مشتریان خود، پر مخاطب‏‏‏‌ ترین و پر بازدید ترین وب‏ سایت تجاری کشور است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر  میتوانید با ما در ارتباط باشید .

در پایان صمیمانه از همراهیتان سپاس گزاریم امیدواریم مطالعه این مطالب برایتان سودمند بوده باشد.

راه های ارتباط با ما :

 نشانی :

استان تهران-میدان شوش-خیابان صابونیان-مجتمع تجاری نور-طبقه +7- واحد 4

 ایمیل :

Tiarakala.info@gmail.com

 ثبت و اعلام شکایات و انتقادات :

02155470167

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *