مقاله

قابلمه گرانیتی چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

قابلمه گرانیتی چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

گرانیتی اصطلاحی است که امروزه به پوششی جدید اطلاق می گردد،ظروف گرانیتی یا پوشش گرانیت. در واقع گرانیت نوعی پوشش برای ظروف پخت و پز است که در بازار عرضه می شود.

مسلما برایتان پیش آمده که در قابلمه یا سایر ظروف تفلون آشپزی کنید. ظروف تفلون به دلیل نچسب بودن و مصرف کم روغن طرفدارن بسیاری پیدا کرده اند. اما از سوی دیگر داشتن معایبی همچون لزوم  احتیاط هنگام هم زدن غذا و لزوم استفاده از قاشق و کفگیر غیر فلزی و شستن با احتیاط ظروف تفلون لازم است، برای بسیاری از افراد خوشایند نیست.

مدتی پس از پوشش تفلون، پوشش سرامیکی نیز  وارد بازار شد. پوشش سرامیکی پوششی است که به مراتب سخت تر از تفلون می باشد و نسبت به تفلون  در برابر سایش و ضربه ی کفگیر و قاشق فلزی مقاوم تر است و دیر تر آسیب می بیند. این ویژگی باعث شده است که سلامت و بهداشت پوشش سرامیکی بسیار زیاد باشد. اما نکته‌ی مهم قابل توجه این است که پوشش سرامیک با هر برندی که باشد پس از مدتی استفاده، مقداری از نچسبی خود را از دست می دهد.

ساختار قابلمه گرانیتی

گرانیت، نوعی سنگ در طبیعت است و فقط به علت ظاهر این پوشش که شبیه به سنگ گرانیت است  نام گرانیت برایش برگزیده شده است و اظهارات برخی مغازه داران و تولیدکنندگان تنها جنبه‌ی تجاری دارد و اطلاعات نادرستی را به مشتری ارائه می دهند.

حال با ما همراه باشید تا به ارائه ی مطالبی در مورد ساختار قابلمه گرانیتی بپردازیم :

گرانیت ترکیبی از مزایای تفلون و سرامیک است و علاوه بر آن  به لحاظ ساختاری نیز از  ادغام این  دو پوشش ساخته شده است. به این شکل که نخستین لایه ی داخل قابلمه گرانیتی و تابه گرانیتی، تفلون است و دانه‌های رنگی که بشکل پراکنده داخل ظرف گرانیتی دیده می شود دانه های سخت سرامیک است. این پوشش روی سطح داخلی ظرفی از جنس آلومینیوم خالص،آلومینیوم آلیاژی یا استیل قرار داده می شود.

 قابلمه گرانیتی چه مزایایی دارد؟

پوشش گرانیتی داخل قابلمه؛ نچسبی خوب و ماندگاری بالاتری نسبت به سرامیک، دوام بیشتر در برابر سایش نسبت به تفلون، و نیز مشخصات بهداشتی بهتری نسبت به تفلون دارد. همچنین  این نوع قابلمه گرما را نگه داشته و غذا در آن  نسبت به ظروف دیگر دیرتر می‌سوزد. تمیز کردن گرانیت بسیار آسان می باشد. به دلیل نچسب بودن مصرف روغن را کاهش می‌دهد و طعم غذا را تغییر نمی‌دهد.

نکته ای که باید بدان توجه کنیم آن است که اگر  مراقبت های مرسومی که برای تفلون به کار میبریم  برای ظروف گرانیتی هم رعایت کنیم عمر این ظروف نیز  بیشتر خواهد شد؛  این مراقبت ها مانند: استفاده از قاشق چوبی در حین طبخ غذا، جلوگیری از خیلی داغ شدن ظرف بدون روغن یا آب، سرد و گرم نکردن ناگهانی ظرف، ضربه نزدن به پوشش داخل ظرف و پرهیز از نگهداری غذا داخل ظرف در یخچال.

معایب ظروف گرانیتی

از زمانی که ظروف گرانیتی تولید شد، هدف این بود که یک ظرف بدون نقص و عالی تولید شود و بتواند در تمامی شرایط برای تمامی غذا ها جوابگو باشد، به همین دلیل معایب چشمگیری ندارد، ولی چنانچه بخواهیم سخت گیرانه به موضوع نگاه کنیم می توان وزن به نسبت سنگین و قیمت بیشتر  این  ظروف نسبت به سایر ظرف ها را به عنوان  معایب این  ظروف بیان کنیم.

همچنین تنها خطری که سرویس قابلمه و سایر این ظروف ممکن است برای شما داشته باشد این است که روکش آن خراب شود و باعث شود که غذای شما با بدنه ی فلزی تماس پیدا کند. البته یکی از مواردی که به شدت به  تازگی مشاهده می شود کیفیت روز افزون  این  ظروف است که از آسیب رسیدن به شما جلوگیری می کند.

 شما می توانید وارد قسمت سرویس قابلمه گرانیتی در سایت ما شوید و از این  ظروف دیدن کنید.

نکات مهم در مورد ظروف گرانیتی

  • بهتر است برای افزایش عمر این ظروف از قاشق های پلاستیکی یا چوبی استفاده کنید (با اینکه می توانید از قاشق و یا کفگیر و ملاقه فلزی نیز استفاده کنید)
  • بعد از شستشو حتما ظروف گرانیتی را خشک کنید.
  • بعد از هر با استفاده حتما ظرف را تمیز بشویید.
  • برای شستشوی این ظروف بهتری است که از اسکاچ های نرم و اسفنج استفاده کنید.

طول عمر قابلمه گرانیتی چقدر است؟

همانطور که در مطالب بالا اشاره کردیم ظروف گرانیتی مقاوم نسبتا بالایی دارند   اما باز هم همه چیز به شما و نحوه مراقبت کردنتان بستگی دارد. با رعایت چند نکته ساده ( که در مطالب اول مقاله اشاره شده است ) شما می توانید بیشتر از ده سال بدون هیچ نگرانی و دغدغه ای از این ظروف استفاده کنید.

 

آیا قابلمه های گرانیتی امن هستند؟

یکی از سوالاتی که ممکن است برایتان پیش بیاید این است که آیا قابلمه های گرانیتی امن هستند؟  با توجه به اینکه هسته و زیر ساخت ظروف گرانیتی آلومینیوم است برخی از افراد نگران هستند که آیا حین پخت و پز در قابلمه های گرانیتی مواد مضر و سمی وارد غذای آن ها می گردد یا نه و اغلب اوقات نا آگاهی در این مورد باعث تردید  و یا انتخاب نادرست در خریدن یا نخریدن این وسایل آشپزی آسان و کارآمد می شود.

روند فعلی زندگی به سمت یک سبک سالم تر و محیطی سبزتر است، به همین دلیل مردم  تمایل بیشتری  به سمت قابلمه های غیر تفلون پیدا کرده اند. باور عمومی این است که وسایل آشپزی تفلون برای محیط زیست مضر است و به طور بالقوه می تواند اثرات طولانی مدت بر سلامتی ما ایجاد کند. اما استفاده از قابلمه های استیل، مسی، شیشه ای و … هم آشپزی را تا حدی دشوار کرده و حتی در برخی از موارد فلز به کار رفته با مواد اسیدی واکنش نشان داده و عطر و طعم و بدتر از آن ارزش مواد مغذی غذا را تحت تأثیر قرار می دهد.

بازرگانی تیارا از اولین دریافت کنندگان نماد اعتماد الکترونیک از مرکز توسعه تجارت الکترونیک وزارت صنعت، معدن و تجارت و به عنوان برگزیده بسیاری از مراجع و نهادهای ذیربط، دارای کلیه مجوزهای رسمی مورد نیاز برای فعالیت در این حوزه است‏.همچنین، در حال حاضر بازرگانی تیارا با توجه به استقبال چشمگیر کاربران و مشتریان خود، پرمخاطب‏‏‏‌ترین و پربازدیدترین وب‏ سایت تجاری کشور است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر  میتوانید با ما در ارتباط باشید .

در پایان صمیمانه از همراهیتان سپاس گزاریم امیدواریم مطالعه این مطالب برایتان سودمند بوده باشد.

راه های ارتباط با ما :

 نشانی :

استان تهران-میدان شوش-خیابان صابونیان-مجتمع تجاری نور-طبقه +7- واحد4

 ایمیل :

Tiarakala.info@gmail.com

 ثبت و اعلام شکایات و انتقادات :

02155470167

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *